ادامه عقب‌نشینی

آرمان: بیانیه‌ای که تحت عنوان مجلس خبرگان رهبری منتشر شد و در آن با لحنی صریح به رئیس‌جمهور توصیه شده بود که به‌ دلیل خروج آمریکا از برجام از مردم عذرخواهی کند، واکنش‌های متعددی پدید آورد؛ واکنش‌های اغلب منفی، چنان مشحون از بار حقوقی بود که منجر به عقب‌نشینی شد و این تغییر رویه در سایت منتشر‌کننده بیانیه انعکاس یافت. واکنش‌ها اغلب از این زاویه بود که صرف نظر از اینکه با هیچ ‌منطقی، خطا و عهدشکنی آمریکا در خروج از برجام به پای ایران و به‌تبع رئیس‌جمهور حسن روحانی نوشته نخواهد شد تا او از مردم عذرخواهی کند،‌ آیا انتشار دیدگاه رئیس مجلس خبرگان و چند نماینده‌ای که دیدگاه سیاسی همسو دارند، می‌تواند ذیل عنوان کلی مجلس خبرگان قرار بگیرد یا نه. به بیان دیگر واکنش‌ها اغلب ناظر بر وجه حقوقی ماجرا بود. در اینکه دونالد ترامپ با خارج کردن آمریکا از برجام کاری نامعقول و غیراصولی انجام داده هیچ‌ تردیدی نیست اما وقتی رهبر انقلاب هنوز با دقت نظر بر تضمین اروپایی‌ها برای ادامه برجام تاکید دارند، کوبیدن بر طبل پایان برجام، از آن نوعی که در مجلس مشاهده شد و از فرط حیرت‌انگیزی، به سطح اول خبری رسانه‌های جهان هم رسید، بیشتر رنگ و طعمی سیاسی دارد و ناظر بر منافع ملی نمی‌تواند باشد. همه کسانی که بر دقت نظر کشور در ادامه برجام با اروپایی‌ها و دو کشور آسیایی اتفاق نظر دارند، چیزی را تمام شده نمی‌انگارند که درست باشد یا خطا و مگر موضوعی در سیاست می‌تواند صددرصد مثبت یا منفی باشد که برجام باشد؟ توافقنامه‌ای که بعد از سال‌ها گفت‌وگو و رایزنی به سرانجام رسید و دیده می‌شود که سیاستمداران و تحلیلگران آمریکا نسبت به کار ترامپ واکنش تندی نشان داده‌اند. واکنش آنها تا حدی روشن‌کننده ماهیت خروج آمریکا از برجام است و اگر دلواپسان بر طبلی دیگر می‌کوبند و پرچم آتش می‌زنند، دلیل روشنی دارد.
آیت‌ا... بطحایی: اشتباه است
یک نماینده دیگر مجلس خبرگان رهبری در خصوص بیانیه اخیر مجلس خبرگان گفت: این بیانیه به‌صورت تمام و کمال توسط هیات رئیسه تهیه و توسط رئیس مجلس خبرگان امضا شده است و سایر اعضای مجلس خبرگان هیچ ‌نقشی در تهیه و تایید آن نداشتند. خود من هم این بیانیه را اولین بار در رسانه‌ها مشاهده کردم و تا قبل از آن هیچ ‌شخصی نه با من تماس گرفت و نه مشورتی با من در این خصوص شد. آیت‌ا... سیدهاشم بطحائی گلپایگانی در خصوص نقض توافقنامه برجام توسط دولت ترامپ اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده ما در دوران مذاکرات هسته‌ای به‌تنهایی تصمیم‌گیرنده نبودند و آنها نماینده کلیت نظام بودند که در برابر 6 قدرت جهانی حضور یافتند و با آنها روی مساله هسته‌ای به توافق رسیدند. همچنین تیم مذاکره‌کننده ما چه قبل از توافق برجام و چه بعد از آن بارها توسط رهبر معظم انقلاب مورد تمجید قرار گرفتند و مقام معظم رهبری، آنها را انقلابی، مومن و دلسوز خطاب کردند. نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بند آخر بیانیه مجلس خبرگان عنوان کرد: اینکه بخواهیم بدعهدی طرف مقابل را تماما به گردن یک نفر بیندازیم و رئیس‌جمهوری را مقصر این اتفاق بدانیم و از او بخواهیم عذرخواهی کند، کاملا اشتباه است زیرا کلیه حکومت در مورد مذاکره با آمریکا و برجام تصمیم گرفت.
دعوا و معرکه داخلی


آیت‌ا... نورمفیدی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و اظهار کرد: آنچه ما در ایران احتیاج داریم این است که افرادی که دلشان در گرو انقلاب است مراقب باشند انسجام ملی از بین نرود. یکی از اهداف آمریکایی‌ها برهم زدن انسجام ملی بوده تا بگومگوهایی ایجاد شود. ما باید حواسمان جمع شود و همه ما تحت زعامت رهبری مقاومت کنیم تا از این گردنه نیز عبور کنیم. نباید یکدیگر را متهم کنیم، نباید به مذاکره‌کنندگانمان که سربازان دیپلماسی کشور هستند و واقعا موفق بوده‌اند توهین کنیم و تهمت بزنیم. برجام تصمیم نظام بوده است. افرادی که برجام را پیگیری کردند، از رئیس‌جمهور گرفته تا شخص وزیر توانمند امور خارجه با تمام توان و تخصص بالای خود زحمت کشیدند، موفقیتی که به دست آوردند این بود که به دنیا ثابت کردند ایران به‌دنبال بمب اتمی نیست و حق هسته‌ای را به اثبات رساندند. بارها آژانس بین‌المللی اعتراف کرد ایران به تعهداتش پایبند بوده و تخلف نکرده است.
یک نکته ظریف
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به احمد جنتی به نامه مجلس خبرگان درباره برجام واکنش نشان داد. وی در نامه خود که در ایسنا منعکس شده به نکته ظریفی اشاره کرد. علی مطهری در بخشی از نامه خود نوشته است: در نامه‌ای که در ارتباط با خروج آمریکا از برجام نوشته‌اید، چند نکته قابل تامل است. در این نامه از طرفی پذیرفته‌اید که برجام با نظر مقام رهبری امضا شده است و از طرف دیگر از رئیس‌جمهور خواسته‌اید که به خاطر خسارت‌های وارده ناشی از برجام از مردم عذرخواهی کند. آیا این دو سخن تناقض و احیانا تعریض ناخواسته به مقام رهبری نیست؟ همچنین گفته‌اید در صورت اخذ نشدن تضمین‌های جدی و محکم از اروپایی‌ها، خروج از برجام تکلیف شرعی و قانونی دستگاه دیپلماسی خواهد بود. آیا تکلیف شرعی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مقام معظم رهبری؟ همچنین آیا تکلیف قانونی دستگاه دیپلماسی را جنابعالی تعیین می‌کنید یا مجلس؟ حقیقت این است که یکی از معضلات کشور ما دخالت نهادهای مختلف در کار یکدیگر است. وظیفه مجلس خبرگان رهبری طبق قانون اساسی، گذشته از انتخاب رهبر در زمان خاص، نظارت بر بقای شرط عدالت در مقام رهبری و نظارت بر دستگاه‌های زیرمجموعه رهبر است. ورود به مسائلی مانند برجام و تعیین تکلیف برای رئیس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی از وظایف آن مجلس نیست. دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز به این موضوع واکنش‌ها نشان داده و بیانیه‌ای در هشت بند منتشر کرده است. به نوشته برنا؛ در بخشی از این بیانیه آمده است: «متاسفانه آنان که باید عذرخواه مواضع نادرست خود در گذشته باشند، طلبکارانه به دستاوردهای ملی می‌تازند و حاضر نیستند به این سوال پاسخ دهند که خسارت‌های تحریم ظالمانه بر ملت ایران چه میزان بوده و برای پیشگیری بموقع از آن خسارت‌ها چه کرده‌اند؟ آنها هیچ‌گاه حاضر نیستند از ناتوانی خود در ارائه راه‌های جایگزین برجام سخن بگویند و صادقانه بابت رویکرد غلط و کارشکنی‌های خود در روند پیشرفت کشور از ملت عذرخواهی کنند». از دیگر واکنش‌ها می‌توان به واکنش روزنامه جمهوری اسلامی اشاره کرد که نوشت: «به‌نظر می‌رسد نویسنده این بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا را با رئیس‌جمهور کشورمان اشتباه گرفته و به جای آنکه خواستار عذرخواهی دونالد ترامپ از مردم ایران به خاطر عهدشکنی و خروج از برجام شود، از رئیس‌جمهور کشورمان خواستار عذرخواهی شده است!»